به گزارش راهبرد معاصر؛ حجتالاسلام والمسلمین ناصر رفیعی استاد حوزه و از کارشناسان برجسته صداوسیما گفت: کرامت به معنای بزرگواری است و کریم کسی است که بر اساس روایات به کارهای زشت تن در نمیدهد و همواره خدمت به دیگران و باری از دوش دیگران برداشتن را وظیفه خود میداند. در حدیث داریم «کریم» کسی است که انجام کار خیر را یک وظیفه برای خود تلقی میکند.
این استاد حوزه خاطرنشان کرد: در قرآن کریم کرامت به عنوان یکی از صفات خداوند متعال ذکر شده است: «اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ» (آیه 3 سوره علق)، علاوه بر این، به عنوان صفت پیامبر اکرم (ص) هم آمده: «إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِیمٍ» (آیه 19 سوره تکویر)، به عنوان صفت قرآن هم آمده: «فِی صُحُفٍ مُكَرَّمَةٍ» (آیه 13 سوره عبس)، به عنوان یکی از الطاف خدا بر بندگان هم نام برده شده است: «وَ لَقَدْ کَرَّمْنَا بَنِی آدَمَ» (آیه 70 سوره اسراء) ما بندگان خدا را گرامی داشتیم.
حجتالاسلام والمسلمین رفیعی گفت: ما دوگونه کرامت داریم؛ یک کرامت ذاتی و اینکه خداوند ما را انسان آفریده و به ما عقل و شعور داده است، گونه دوم کرامت اکتسابی است که انسانها باید به دنبال آن بروند و آن را بدست بیاورند.
وی افزود: بعضی صفات میان خداوند و بندگان مشترک است؛ به عنوان مثال، خداوند حلیم است و از طرفی یکی از صفات حضرت ابراهیم (ع) در قرآن کریم هم حلیم است، وقتی این را برای خدا درنظر میگیریم یعنی ریشه و مبدأ آن، اما وقتی آن را برای دیگر بندگان خدا درنظر بگیریم یعنی کسی که در راستا و در طول حلم و کرامت الهی است.
این استاد حوزه با اشاره به کریم بودن ائمه معصومین (ع) گفت: در زیارت جامعه کبیره اینگونه میخوانیم: «عادَتُکُمُ الاحسان و سَجیَتُکُم الکَرَم»، اصلاً کرامت و بزرگواری در ذات شما وجود دارد، هرکجا سخن از کرامت و خیر است، شما منشأ و اصل و اساس آن هستید.
منبع: تسنیم